Możesz na Nas liczyć…..

STOP AGRESJI!

CO TO JEST ZŁOŚĆ?

Jest to uczucie. Nie mamy wpływu na to czy się pojawi, czy nie.

ZŁOŚĆ przynosi różne skutki w zależności od podjętego pod jej wpływem zachowania, które może być agresywne lub nie.

CO TO JEST AGRESJA?

Jest to zachowanie. Niesie ze sobą zamiar skrzywdzenia, wyrządzenia szkody. Jest skierowana przeciwko komuś. Cechuje ją równowaga sił.

Jest robiona przez jedną lub więcej osób.

DEFINICJA AGRESJI

Każde zamierzone działanie mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty, bólu. To zniszczenie, poniżenie, wzgarda.

RODZAJE  AGRESJI.

  • agresja fizyczna: bicie, popychanie, szarpanie,
  • agresja werbalna: atak słowny polegający na grożeniu, straszeniu; wypowiedzi poniżające, kpiny, złośliwe uwagi, przezwiska; rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o danej osobie: obmawianie, plotkowanie, skarżenie.
  • agresja pośrednia lub cicha: prowokacyjne wyłączenie się z rozmowy, świadome ignorowanie i przesadnie wyraźny brak zainteresowania oraz wzbranianie się przed kontaktem społecznym.
  • agresja relacji: – negatywne wypowiedzi bezpośrednio do lub też pośrednio o ofierze nadszarpują stosunki dziecka z jego rówieśnikami

Zachęcam do obejrzenia filmików, które powstały w ramach Ogólnopolskiego Programu profilaktycznego  „Nie daj się”,  dla dzieci  w wieku 10-12 lat.   Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

https://www.youtube.com/watch?v=u54wMVsZsPg

Jak radzić sobie ze złością nie wyrządzając krzywdy sobie i innym?

  • Rozwiązanie sytuacji, która nas złości (wyraź swoją opinię i spokojnie zawalcz o swoje – bez krzyku, bądź elastyczny – znajdź takie rozwiązanie, które będzie dobre dla obu stron, idź na kompromis)
  • Jeżeli nie da się zmienić sytuacji, jeżeli nie masz na nią wpływu – po prostu RUSZ DALEJ (wzrusz ramionami i zajmij się czymś innym) – czasem zaakceptowanie sytuacji jest najlepszym rozwiązaniem, bo nie marnujesz energii na coś, co nie ma znaczenia
  • Gdy czujesz złość w ciele pomóc mogą ćwiczenia fizyczne, ruch na świeżym powietrzu, granie w piłkę, bieganie (metoda aktywna) – mocno się na tym skoncentruj, albo myśl o czymś, co nie wiąże się z sytuacją, która Cię rozzłościła
  • Głębokie powolne oddychanie (metoda wyciszająca) – wciągamy powietrze nosem przy zamkniętych ustach i wypuszczamy nosem – przy wdechu i wydechu możesz liczyć do 3 – wyobrażaj sobie, że razem z powietrzem złość opuszcza Twoje ciało
  • Zaciskać i rozluźniać mięśnie, pięści, używanie gniotków
  • Naucz się rozpoznawać ISKRY ZŁOŚCI (zachowania lub sytuacje, które sprawiają, że zaczynasz się złościć, np. dokuczanie, porażka, praca domowa, itp.).

Możesz też:

  • Powiedzieć komuś, o swoich emocjach
  • Napisać list o swoich uczuciach – pamiętaj, że nikt inny nie musi go czytać
  • Uderzać w poduszkę, worek treningowy
  • Krzyczeć bez wydawania głosu
  • Przytulić się do bliskiej osoby, zwierzaka, pluszaka
  • Zgniatać kartki papieru
  • Drzeć kartki papieru na małe kawałki
  • Ugniatać gniotka
  • Liczyć od 20 do 1, od 100 co 7, itp.
  • Narysować swoją złość
  • Słuchać muzyki, tańczyć
  • Obmyć twarz zimną wodą

Na całym świecie 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który został ustanowiony przez ONZ.

Głównym przesłaniem tego dnia jest podnoszenie świadomości społecznej na temat spektrum autyzmu, zaś motywem obchodów jest kolor niebieski. Autyzm jest to zaburzenie rozwojowe rozpoczynające się w okresie wczesnego dzieciństwa i trwa przez całe życie. Wywiera ono wpływ na odbieranie i rozumienie bodźców ze świata, wpływa na relacje społeczne.

Autystycy to ludzie z wysokimi kwalifikacjami, jak i osoby trudno radzące sobie z codziennymi czynnościami. Osoby z diagnozą ze spektrum autyzmu mogą mieć  trudności w nawiązaniu relacji z innymi ludźmi, problemy z komunikacją, z uczeniem się. Mogą wymagać znacznego wsparcia w życiu codziennym, a w niektórych przypadkach żyć całkowicie niezależnie.


Grafika: Mózg ludzki - połowa czarno-biała, druga połowa kolorowa. Obok napis: 18 marca Europejski Dzień MózguDrodzy uczniowie,

Europejski Dzień Mózgu w Polsce obchodzony jest 18 marca od 1998 roku.

Ma na celu popularyzowanie wiedzy na temat mózgu i jego funkcjonowaniu oraz zwrócenie uwagi na istotę profilaktycznych badań układu nerwowego. Jest również doskonałą okazją, by poszerzyć własny zasób informacji na temat tego organu.

Mózg często jest określany jako „centrum dowodzenia” ludzkiego organizmu, ponieważ to dzięki niemu widzimy, słyszymy, czujemy, gromadzimy i przetwarzamy informacje.

Składa się on z dwóch półkul, w których znajdują się zwoje mózgowe odpowiadające za poszczególne cechy i funkcje życiowe.

Mózg pracuje nawet wtedy, kiedy śpimy, a nieprawidłowa praca mózgu źle wpływa na cały organizm, dlatego warto zadbać o nasz mózg i stosować zróżnicowaną, lecz zbilansowaną dietę.

Nasz mózg potrzebuje również aktywności fizycznej, odpowiedniej ilości snu. Mózg lubi również jak jesteśmy zadowoleni. Uśmiechajmy się, żartujmy, śmiejmy się.

Naszemu mózgowi szkodzą:

– używki i nałogi,

– dieta bogata w cukier, przejadanie się, produkty typu fast food,

– brak snu i brak aktywności fizycznej

Zachęcam do zapoznania się z filmem oraz z ciekawostkami na temat tego niezwykłego organu:

https://www.youtube.com/watch?v=_waW5Tan0xs

22 ciekawostki na temat mózgu, o których mogłeś nie słyszeć

54 ciekawostki na temat ludzkiego mózgu

Dieta dla mózgu

Quiz – co wiesz na temat mózgu?


 


Drodzy Uczniowie,

Zbliżają się ferie zimowe – wymarzony czas zabaw na śniegu i lodzieAby jednak przebiegły one szczęśliwie należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Aby uniknąć potencjalnych zagrożeń związanych z zimowymi przyjemnościami, pamiętajcie o odpowiednim ubraniu, ochronie przed mrozem i słońcem, a także przestrzegajcie zasad bezpiecznego korzystania z lodowisk, stoków narciarskich czy tras do saneczkarstwa. Podczas zabawy na śniegu bądźcie świadomi otoczenia, unikajcie niebezpiecznych obszarów, a w przypadku aktywności na lodzie upewnijcie się, że jest ona bezpieczna do użytku. Odpowiednia ostrożność i przestrzeganie prostych zasad pomogą w utrzymaniu radosnej atmosfery i uniknięciu nieprzyjemnych sytuacji.

O tych zasadach bezpieczeństwa przypomina nam co roku Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna.  Zachęcam do zapoznania się z materiałami dołączonymi do tego newsa.

Znajdziecie tam plakat i prezentację przedstawiającą zagadnienia bezpieczeństwa, ale również broszurę, w której te tematy są przedstawiony w inny, BARDZO CIEKAWY, sposób. Można ją także wykorzystać do miłego spędzenia czasu.

Zobaczcie sami!

https://sp1raciborz.pl/download/Bezpieczne-Ferie-Broszura.pdf

https://sp1raciborz.pl/download/Bezpieczne%20Ferie-Prezentacja.pptx

Plakat: Bezpieczne ferie zimowe. Na niebieskim tle 7 zasad właściwego zachowania. Na dole plakatu znajdują się dzieci lepiące bałwana i jeżdzące na nartach i snowboardzie.


KIEDY CZUJESZ SMUTEK…

Grafika: SMUTEK - Chłopiec z bardzo smutną miną.

Każdy człowiek odczuwa smutek. 

Smutek to jedna z podstawowych, najczęściej odczuwanych emocji, pojawiająca się w różnych, trudnych bądź przykrych sytuacjach.

Każdy z nas ma prawo się smucić. Smutek to takie uczucie, które pozwala nam przemyśleć różne ważne sprawy. Powodów naszego smutku, może być bardzo dużo i dla każdego mogą one być różne.  Możesz być smutny:

  • jeśli tracisz coś, co jest dla ciebie ważne, wartościowe – towarzystwo, akceptację, zrozumienie a może nawet miłość ważnej dla Ciebie osoby,
  • jeśli odczuwasz brak nadziei,
  • gdy ktoś bliski choruje,
  • kiedy nauczyciel nie docenił Twoich starań,
  • kiedy w Twojej rodzinie nie dzieje się dobrze,

Kiedy jest ci smutno

  • prawdopodobnie chce ci się płakać,
  • możesz czuć, że nie masz w ogóle energii do jakiegokolwiek działania,
  • możesz czuć bezradność i bezsilność, nie widzieć wyjścia z sytuacji,
  • może chciałabyś/chciałbyś, żeby ktoś Cię pocieszył, był przy Tobie,
  • możesz także chcieć zostać sam/sama – niektóre osoby nie mają w smutku ochoty na rozmowę ani czyjeś towarzystwo.

Co pomaga, gdy człowiek odczuwa  smutek?

  • rozmowa z kimś bliskim (mama, tata, brat/siostra, przyjaciel, nauczyciel, pedagog),
  • gra na komputerze/telefonie,
  • uprawianie sportu ,
  • czytanie książek,
  • słuchanie muzyki ,
  • małe przyjemności np.  kostka czekolady
  • oglądanie TV,
  • sen,
  • płacz,
  • zabawa
  • przytulenie się do kogoś,
  • rysowanie,
  • pisanie w pamiętniku,
  • itd…

Grafika: Płacz jest ok. Uśmiechięta szara chmura, z której pada kolorowy deszcz

Z płaczem należy się polubić, choć bywa to trudne, bo kultura/otoczenie często uczy nas, że „nie wypada płakać”. Nie czujemy się dobrze, gdy ktoś przy nas wygląda na smutnego. Nawet w dorosłym życiu staramy się często przepędzić smutek mówiąc:  ”Nie martw się, będzie dobrze!” ; ” No, nie płacz już…”

Płacz jest ok! Każdy z nas czasami potrzebuje się wypłakać. Płacz to naturalna reakcja organizmu na doświadczenie nadmiaru emocji, napięcia. Płacz jest zdrowy

Ma mnóstwo pozytywnych właściwości:

  • pomaga nam złapać równowagę, przynosi ukojenie, łagodzi ból
  • pomaga organizmowi odpocząć, obniża stres, uwalnia toksyny
  • Poprawia nastrój (!)

5 sposobów na poprawę swojej samooceny

1. Pozytywne afirmacje, czyli pozytywne myślenie

Pozytywne deklaracje takie jak “Odniosę wielki sukces!” są bardzo popularne, ale mają jedną wadę – u ludzi z niskim poczuciem wartości często wywołują gorsze samopoczucie. Dlaczego? Bo kiedy nasza samoocena jest niska, takie oświadczenia są po prostu zbyt sprzeczne z naszymi dotychczasowymi przekonaniami. Paradoksalnie, pozytywne afirmacje częściej działają na te osób, których samoocena jest już wysoka.

Lecz aby afirmacje działały, gdy samoocena jest słabsza, trzeba je dostosować, żeby były bardziej wiarygodne. Na przykład, zamień zdanie „Odniosę wielki sukces!” na „Będę tak wytrwały, aż mi się uda!” – metodą małych kroków.

2. Określ swoje kompetencje i rozwijaj je

Czym jest samoocena?

Powstaje ona z naszych realnych umiejętności i osiągnięć w istotnych dla nas dziedzinach życia. Jeśli uważasz, że jesteś dobry z matematyki – zapisz się na konkurs. Jeśli jesteś dobrym biegaczem – zapisz się na maraton i trenuj.

W skrócie – zdefiniuj swoje podstawowe umiejętności i znajdź możliwości i sytuacje, które je uwydatnią.

W szkole masz do tego mnóstwo okazji.

3. Naucz się przyjmować komplementy

Jednym z najtrudniejszych aspektów poprawy samooceny jest to, że kiedy źle o sobie myślimy, to jesteśmy też odporni na komplementy. Tak więc ustaw sobie za cel tolerowanie otrzymywanych komplementów, nawet jeśli sprawiają, że czujesz się niezręcznie (a zwykle tak właśnie jest).

Najlepszym sposobem na uniknięcie odruchowej reakcji odrzucenia komplementu jest przygotowanie prostego zestawu odpowiedzi i wyćwiczenie umiejętności ich automatycznego wykorzystywania, gdy ktoś wyraża pochlebną opinię na Twój temat (na przykład, „Dziękuję” lub „Jak miło z Twojej strony, że tak uważasz”). Z czasem impuls zaprzeczania i odrzucania komplementów ustąpi – co będzie również miłą wskazówką, że Twoja samoocena jest coraz silniejsza.

4. Wyeliminuj samokrytykę i wprowadź empatię wobec samego siebie

Kiedy nasza samoocena jest niska, możemy ją dodatkowo osłabić będąc samokrytycznym. Ponieważ naszym celem jest wzmocnienie własnej samooceny, musimy zastąpić samokrytykę (zwykle całkowicie bezużyteczną, nawet jeśli wydaje się przekonująca) na współczucie wobec samego siebie. Więc kiedy odzywa się Twój wewnętrzny monolog samokrytycyzmu, zadaj sobie pytanie, co byś powiedział swojemu przyjacielowi, gdyby to on znajdował się tej samej sytuacji (mamy tendencję być o wiele bardziej współczujący dla znajomych niż jesteśmy dla siebie) i skieruj te komentarze wobec samego siebie. Takie działanie pozwoli Ci uniknąć dalszego zaniżania Twojej samooceny krytycznymi przemyśleniami, a w zamian za to pomaga ją budować.

5. Potwierdź swoje prawdziwe wartości

Poniższe ćwiczenie pomoże Ci podnieść swoją samoocenę: sporządź listę cech, które masz i które mają znaczenie w konkretnym kontekście. Jeśli nie udało Ci się czegoś osiągnąć w szkole, stwórz listę cech, które sprawiają, że jesteś cennym uczniem (jesteś odpowiedzialny, pracowity itp.). Następnie wybierz jedną z pozycji na liście i napisz krótko, dlaczego właśnie ta cecha jest cenna i może być doceniona przez innych ludzi w przyszłości. Wykonuj to ćwiczenie codziennie przez tydzień lub gdy potrzebne jest dowartościowanie Twojej samooceny.

Ale zapamiętaj: poprawa samooceny wymaga pracy, ponieważ wiąże się rozwojem i utrzymaniem zdrowszych nawyków emocjonalnych. Ale ten wysiłek wróci do Ciebie ze zdwojoną siłą!


Dzieci w naszym kraju są przyzwyczajone, żeby świętować 1 czerwca.

Tymczasem 20 listopada też mają ku temu okazję.

20 listopada obchodzimy bowiem Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.

Janusz Korczak już 100 lat temu powiedział „Nie ma dzieci – są ludzie”.

Z tej pięknej okazji życzymy wszystkim Dzieciom, tym małym i tym dużym uśmiechu na każdy dzień, szczęśliwego dzieciństwa, spełnienia marzeń, poszanowania praw, oraz wiary, że wszystkie problemy można pokonać .

Pedagog specjalny

Dla przypomnienia:


Jak być asertywnym

Asertywność daje nam prawo do:

  • wyrażania własnych myśli, opinii, nawet jeśli różnią się one od poglądów innych ludzi;
  • wyrażania własnych uczuć i brania za nie odpowiedzialności;
  • mówienia „tak”, „nie”, „nie wiem” bez poczucia winy;
  • mówienia „nie wiem”, bądź „nie rozumiem” bez konieczności usprawiedliwiania się;
  • zmiany zdania bez konieczności usprawiedliwiania się;
  • popełniania błędów i ponoszenia za nie odpowiedzialności;
  • proszenia o to, czego się chce;
  • wysłuchania i poważnego traktowania.

Asertywności nie można mylić z byciem niegrzecznym czy niekoleżeńskim. Stanowczości i szczerości towarzyszy szacunek dla innych i ich uczuć.

Asertywność nie jest egoizmem, lecz formą wyrażania swojego zdania. Nie musimy przepraszać za to, że mamy odmienną opinię lub ochotę na coś innego.


10 października to Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego ustanowiony w 1992 roku przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego. Celem święta jest promocja zdrowia psychicznego oraz zwrócenie uwagi ludzi na całym świecie na problemy natury psychicznej, z którymi zmaga się coraz więcej osób. To także walka ze stygmatyzacją, szeroka edukacja i pomoc potrzebującym.

W życiu każdego człowieka przychodzą trudniejsze momenty, kiedy jest “ciężko na duchu”. Jest wiele czynników, które mogą wpływać na gorsze samopoczucie. Ważne jest, aby zwracać uwagę na m.in takie objawy jak obniżony nastrój, długotrwały smutek, zmęczenie, lęk. Są to nieuniknione stany, jednakże dobrze jest nie lekceważyć ich, gdyż utrzymujące się dłużej tego typu objawy mogą prowadzić do rozwinięcia się chorób psychicznych. Zaburzenia zdrowia psychicznego są coraz poważniejszym zagrożeniem na całym świecie.

Jak zadbać o utrzymanie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia każdego dnia?

Jak dbać o swoją kondycję psychiczną? Oto kilka wskazówek
Bądź aktywny – ruszaj się.
Odżywiaj się zdrowo.
Dbaj o sen – wysypiaj się.
Dbaj o relacje z innymi.
Myśl dobrze o sobie i bądź życzliwy dla innych.
Nie porównuj się z innymi.
Pozwól sobie na odpoczynek.
Rób to, co lubisz – dbaj o swoje pasje.
Stawiaj sobie wyzwania.
Ucz się nowych rzeczy.
Korzystaj z pomocy innych.
Korzystaj ze światła słonecznego – pamiętaj o witaminie D.

Jeżeli sam zmagasz się z problemami natury psychicznej, pamiętaj że nie jesteś sam.

Wsparcia możesz szukać wśród osób bliskich, w szkole lub skorzystać z jednego z telefonów zaufania:
Telefon Zaufania dla Dorosłych: 116-123
Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji ITAKA: 22-484-88-01
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116-111
Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie: 800-120-002

Możesz także udać się do najbliższego ośrodka zdrowia, gdzie na pewno nikt nie zostawi Cię bez pomocy!


SPOSÓB NA EFEKTYWNĄ NAUKĘ

1. PODZIEL NAUKĘ NA ETAPY
Badania naukowe dowodzą, że nasz mózg lepiej zapamiętuje nowe wiadomości, jeżeli są one podzielone na części. Dlatego zamiast jednego długiego maratonu nauki, podziel zagadnienia na 20 minutowe etapy, a pomiędzy wpleć krótkie przerwy trwające najwyżej 10 minut.

2. USTAL STAŁĄ PORĘ NA NAUKĘ KAŻDEGO DNIA
Poprawisz wydajność swojego mózgu, jeżeli ustalisz jedną i stałą porę dnia, którą zawsze spożytkujesz na naukę. Dzięki temu zapamiętasz i zrozumiesz więcej, wkładając w naukę coraz mniej wysiłku.

3. STARAJ SIĘ NIE TYLE ZAPAMIĘTAĆ MATERIAŁ, CO GO ZROZUMIEĆ
Podczas nauki wyobraź sobie, że zapamiętywany materiał przedstawiasz innym osobom, mogą być wymyślone, bądź to czego się nauczyłeś opowiedz na głos na przykład mamie, tacie, bratu. Dzięki tłumaczeniu zagadnienia komuś sam lepiej go zrozumiesz i zapamiętasz.

4.WYSYPIAJ SIĘ!
Musisz wiedzieć, że jedna sesja nocnego uczenia może osłabić proces zapamiętywania na 4 kolejne dni! Dlatego nawyk uczenia się w nocy nie jest dobrym pomysłem.

5. AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA POMAGA W UCZENIU!
Osoby aktywne fizycznie lepiej radzą sobie z zapamiętywaniem. Dlatego dobrym pomysłem jest pójście na krótki spacer pomiędzy pojedynczymi partiami materiału do nauki.

Zachęcam do pooglądania krótkiego filmu:


Jak się uczyć, żeby się NAUCZYĆ? ~ Czyli łatwo, szybko i SKUTECZNIE – link dla uczniów https://www.youtube.com/watch?v=gf9OKC6G2Mc


Pedagog Specjalny


Informacje dla uczniów