Procedura rekrutacji
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe – Rozdział 6 art. 130 – 164 pn. „Przyjmowanie do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek” (Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek.
Uchwała Nr 360/XXIX/17 z dnia 16 marca 2017r. Rady Miasta Żory w sprawie ustalenia kryteriów naboru do klas pierwszych szkół podstawowych.
Zarządzenia Prezydenta Miasta Żory Nr OR.0050.107/2021 z dnia 27.01.2022r. w sprawie ustalenia na rok szkolny 2021/2022 terminów przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów dotyczących naboru do publicznych przedszkoli oraz klas pierwszych publicznych szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Żory.
I. Do klasy pierwszej Szkoły Podstawowej nr 13 z Oddziałami Sportowymi i Mistrzostw Sportowego im. Polskich Olimpijczyków Żorach.
1. Do klas I w roku szkolnym 2022/2023 przyjmowane są:
- dzieci 7 – letnie (urodzone w roku 2015) – objęte obowiązkiem szkolnym,
- dzieci 6 – letnie (urodzone w roku 2016) – zgodnie z wolą rodziców (jeżeli dziecko korzystało z wychowania przedszkolnego w poprzednim roku szkolnym albo posiada opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej).
2. Kandydaci zamieszkali w obwodzie danej szkoły.
Kandydaci zamieszkali w obwodzie szkoły podstawowej, którzy ubiegają się o przyjęcie do klasy pierwszej przyjmowani są z urzędu na podstawie zgłoszenia.
3. Kandydaci spoza obwodu
Kandydaci, dla których wybrana szkoła nie jest szkołą obwodową, biorą udział w postępowaniu rekrutacyjnym na podstawie wniosku złożonego do dyrektora szkoły. Kandydaci przyjmowani są zgodnie z kryteriami określonymi przez Radę Miasta Żory – patrz wniosek do klasy I ogólnej spoza obwodu
II. Do klas Sportowych i Mistrzostwa Sportowego w Szkole Podstawowej nr 13 z Oddziałami Sportowymi i Mistrzostwa Sportowego im. Polskich Olimpijczyków Żorach.
1. Kandydaci do oddziałów sportowych i mistrzostwa sportowego składają następujące dokumenty:
- Orzeczenie lekarskie o bardzo dobrym stanie zdrowia wydane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
- Pisemną zgodę (deklarację) rodziców na uczęszczanie kandydata do oddziału sportowego na trzyletni cykl edukacyjny – wniosek klasa I – oddział sportowy a do oddziału mistrzostwa sportowego na pięcioletni cykl edukacyjny – wniosek klasa IV SMS
- Oryginał świadectwa ukończenia klasy III (dotyczy SMS)
2. Rekrutacja do oddziałów sportowych i mistrzostwa sportowego:
- Kandydat do oddziału sportowego i mistrzostwa sportowego powinien uzyskać pozytywne wyniki prób sprawności fizycznej, na warunkach ustalonych przez polski związek sportowy właściwy dla danego sportu, w którym jest prowadzone szkolenie sportowe w danej szkole lub danym oddziale.
- Testy sprawności fizycznej przeprowadzane są zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta Żory – załącznik nr 2.
- Wyniki prób sprawnościowych zostaną podane do publicznej wiadomości zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta Żory w sprawie ustalenia harmonogramu czynności w postępowaniu rekrutacyjnym oraz w postępowaniu uzupełniającym na dany rok szkolny – patrz załącznik nr 2.
- W przypadku większej liczby kandydatów spełniających warunki, o których mowa w ust.1, niż liczba wolnych miejsc w szkole i oddziale brane są pod uwagę wyniki prób sprawności fizycznej.
- W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na I etapie postępowania rekrutacyjnego na II etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie kryteria, o których mowa w art. 131 ust. 2 Prawa Oświatowego.
- Postępowanie rekrutacyjne do szkoły przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły, który wyznacza przewodniczącego tej komisji.
3. Komisja rekrutacyjna
a) skład komisji rekrutacyjnej
- W skład komisji rekrutacyjnej wchodzi co najmniej trzech nauczycieli tej szkoły. W skład komisji nie może wchodzić dyrektor szkoły oraz osoba, której dziecko uczestniczy w postępowaniu rekrutacyjnym przeprowadzanym do danej szkoły.
- Dyrektor może dokonywać zmian w składzie komisji rekrutacyjnej, w tym zmiany osoby wyznaczonej na przewodniczącego.
b) informacje ogólne
- Prace komisji rekrutacyjnej są prowadzone jeżeli w posiedzeniu komisji bierze udział co najmniej 2/3 osób wchodzących w skład komisji.
- Osoby wchodzące w skład komisji rekrutacyjnej są zobowiązane do nieujawniania informacji o przebiegu komisji i podjętych rozstrzygnięciach które mogą naruszać dobra osobiste kandydata a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
c) zadanie przewodniczącego komisji rekrutacyjnej
- Umożliwia członkom zapoznanie się z wnioskami o przyjęcie do szkoły i załączonymi do nich dokumentami
- Ustala dni i godziny posiedzeń komisji
- Prowadzi i zwołuje posiedzenia komisji rekrutacyjnej
d) zadania komisji
- Zapewnienie warunków umożliwiających przeprowadzenie prób sprawności fizycznej.
- Sporządzenie listy kandydatów zawierające imiona, nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej, którzy przystąpili do prób sprawności fizycznej podpisanej przez przewodniczącego komisji.
- Sporządzenie listy kandydatów zawierające imiona, nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej w przypadku, których zweryfikowano wniosek, w tym zweryfikowano spełnienie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postepowaniu rekrutacyjnym oraz uzupełniającym wraz z wymaganą dokumentacją podpisaną przez przewodniczącego komisji.
- Sporządzenie informacji o uzyskaniu przez poszczególnych kandydatów wyników prób sprawności fizycznej.
- Sporządzenie informacji o liczbie punktów przyznanych poszczególnym kandydatom po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego lub postępowania uzupełniającego.
- Sporządzenie listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych oraz sporządzenie listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych podpisanej przez przewodniczącego komisji.
- Podanie do publicznej wiadomości listy zawierającą imiona, nazwiska kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych uszeregowane w kolejności alfabetycznej.
- Podanie do publicznej wiadomości listy zawierającą imiona, nazwiska kandydatów przyjętych i nieprzyjętych uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz najniższą liczbę punktów która uprawnia do przyjęcia.
- Listy o których mowa w punkcie 7 i 8 podaje się do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu na terenie szkoły.
- Sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego, który zawiera: datę posiedzenia, imiona i nazwiska przewodniczącego oraz członków komisji obecnych na posiedzeniu, informację o czynnościach lub rozstrzygnięciach podjętych przez komisję. Protokół podpisuje przewodniczący i członkowie komisji rekrutacyjnej
4. Postepowanie uzupełniające
- Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego publiczna szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki przeprowadza postępowanie uzupełniające.
- Postępowanie uzupełniające powinno zakończyć się do końca sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, na który jest przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne.
- Do postępowania uzupełniającego przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio.
5. Tryb odwoławczy
- W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do publicznej szkoły, publicznej placówki.
- Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata lub z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
- Rodzic kandydata może wnieść do dyrektora publicznej szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
- Dyrektor publicznej szkoły lub publicznej rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, o którym mowa w ust. 3, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
- Listy podane do publicznej wiadomości, są publikowane nie dłużej niż do czasu upłynięcia terminów, w postępowaniu rekrutacyjnym lub postępowaniu uzupełniającym przeprowadzanego w danym roku kalendarzowym.
Zgłoszenie-do-szkoły-obwodowej
wniosek do I klasy ogólnej spoza obwodu
wniosek – klasa I oddział sportowy
zarządzenie Prezydenta Miasta Żory w sprawie: ustalenia terminów przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego naboru do szkół
testy sprawności fizycznej do klas SMS o profilu piłka ręczna
testy sprawności fizycznej do klas SMS o profilu piłka nożna